4 خرداد, 1400 توسط admin

بازی با کودک 9 تا 12 ماهه

در این مطلب تعدادی بازی که در تعامل با کودکان 9 تا 12 ماهه مناسب و مفید هستند، شرح داده ایم که، این بازیها علاوه بر ایجاد شادی و سرگرمی، تأثیر بسیاری بر مهارت های یادگیری و حرکتی کودکان دارند.

بازی 1

می توانید بلوک، مقوا و یا هر چیز نرم دیگر را در اختیار کودکتان قرار دهید. به او نشان دهید که چگونه بلوکها را یک به یک روی هم می گذارید. همانطور که ارتفاع بزرگتر می شود، او را تشویق کنید که خودش این کار را انجام دهد. هنگامی که برج سه بلوک یا بیشتر شد، به آن ضربه بزنید و بگویید: “ریخت!” و بگذارید این فعالیت را تا زمانی که از بازی خسته می شود، تکرار کند.

همانطور که کودک شما بیشتر فعالیت می کند و ماهرتر می شود، شروع به استفاده از بلوک های کوچک تر کنید تا کودک بتواند بیشتر مهارت هایش را افزایش دهد.

بازی مهارتی اول: برج ساختن و خراب کردن

بازی 2

این بازی به یک کف سخت نیاز دارد. برای هر اسباب بازی، مقدار مناسبی چسب را ببرید و آن را به کف بچسبانید.

شما می توانید با تظاهر به تلاش ناموفق برای نجات اسباب بازی و گفتن ” آیا می توانی به من کمک کنی؟” ببینید که آیا کودک شما می تواند مشکل را تشخیص دهد و برای حلش اقدام کند یا نه.

در طول این بازی کودک خود را دقیقاً نظارت کنید تا چسب را با مو، صورت و مخصوصاً دهانش، تماس ندهد.

این بازی به ارتقاء توانایی های شناختی و افزودن قابلیت حل مشکل در کودک شما کمک می کند.


بازی 3

جعبه یا پاکت کاغذی بزرگی را بردارید و یکی از اسباب بازی های مورد علاقه ی کودکتان را توی آن بگذارید.
به کودکتان کمک کنید تا دستش را توی پاکت کند و اسباب بازی را پیدا کند و آن را درآورد.
دوباره اسباب بازی را در پاکت یا جعبه بگذارید و چندین بار بازی را تکرار کنید.
شعری از خودتان بسازید و هر بار که اسباب بازی را سر جایش برمیگردانید آن را بخوانید. مثلا بگویید:

داخل جعبه
بیرون جعبه
خرگوشک من، بیرون جعبه اس
حالا دوباره می ره تو لونه اش

همچنین می توانید طبق شکل زیر، اسباب بازی های مورد علاقه کودک را در یک سبد یا آبکش قرار داده و با کاموا یا روبان روی آنها را بپوشانید. حالا از کودک بخواهید آنها را دربیاورد.

درک مفاهیم مکانی از قبیل داخل، خارج، پشت، زیر، رو و… در رشد مغز تاثیر بسزایی دارد‌.

بازی 4

شعر زیر را بخوانید و اول به اعضای مختلف بدن خودتان اشاره کنید.

دست می زنم به چونه م ،به گونه م،به موهام،
دست می زنم به کله م،به پاشنه م،به چشمام،
دست می زنم به زانوم ،به گردنم ،به گوشام،
بعد خم می شوم دست می زنم به پاهام.

بعد دست کودکتان را بگیرید و همین طور که دارید شعر را دوباره می خوانید (این بار او را خطاب قرار دهید)، به اعضای بدن او اشاره کنید مثلا بگویید: «دست می زنم به چونه ت ، به گونه ت ، به موهات…».

این بازی به کودک کمک میکند که اعضای بدنش را بشناسد.

بازی 5

کودکتان را در آغوش خود بنشانید. دست هایتان را مشت کنید و شست تان را زیر بقیه ی انگشت هایتان جمع کنید. شعر زیر را برای کودکتان بخوانید. وقتی به عبارت «چرا،می یام» رسیدید، انگشت شستتان را ظاهر کنید. کمک کنید کودکتان انگشت هایش را مشت کند و بعد به او نشان دهید چطور شستش را ظاهر کند.

وروجک ما آهسته
توی قوطی نشسته
نمی یای بیرون؟
چرا می یام

این بازی دوست داشتنی به کودک نشان می دهد که غافلگیر کردن می تواند بامزه باشد!

بازی 6

کودکتان را رو به خود روی پاهایتان بنشانید و همینطور که زانوهایتان را بالا و پایین میکنید، شعر زیر را برایش بخوانید:

مامان و بابا و عمو یادگار،
رفتن با اسب دریا کنار.
بابا افتاد
مامان افتاد
عمویادگار پی تی کو پی تی کو
رفت تا رسید دریا کنار
عمو یادگار پی تی کو پی تی کو
رفت تا رسید دریا کنار

وقتی به عبارت «بابا افتاد» یا «مامان افتاد» رسیدید، کودکتان را محکم بگیرید و وانمود کنید دارید از یک طرف می اُفتید.

بازی 7

پتو را روی زمین بگذارید و سپس کودک خود را در وسط آن قرار دهید. مطمئن شوید که او راحت و متعادل است. سپس به آرامی او را در اطراف اتاق بکشید. سریع حرکت نکنید، اما چرخش های آرام را برای ایجاد تعادل او انجام دهید. شما همچنین می توانید به هر نقطه خانه رسیدید به آنجا سلام کنید.

به دقت بچه خود را نظارت کنید و اطمینان حاصل نمایید که او در حین سواری نیفتد.

بازی 8

به جای برداشتن اسباب بازیهایی که او می اندازد، خودش را بلند کرده و برای برداشتن اسباب بازی به سمت آن ببرید. او کاملاً حرکت هدفدار شما را درک کرده و با آن ارتباط برقرار می کند.

بازی 9 

برای کودک اسباب بازی های رنگی و یا وسایل آشپزخانه رنگی تهیه کنید و به او کمک کنید که اسباب بازیهای با رنگ مشابه را در کنار هم بگذارد.

دربارهنهال مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *