24 فروردین, 1400 توسط admin

روزه داری برای کودکان

با اینکه در اسلام روزه گرفتن تا سن بلوغ بر کسی واجب نمی شود، ائمه معصومین علیهم السلام معتقد بودند که آموزش به فرزندان در خردسالی مانند نقش روی سنگ هیچ وقت پاک نمی‌شود. از طرفی بسیاری از کودکان دوست دارند در طول این ماه روزه بگیرند. همین که کودک در میان وعده‌های غذایی رعایت ماه مبارک رمضان را کند و از انجام کارهایی که روزه را باطل می‌کند، دور باشد برای او کاری زیبا و پسندیده است که زمینه‌ساز تقوای او در دوران جوانی می‌شود.
اگر می خواهید به فرزند خود اجازه دهید تا برای اولین بار روزه بگیرد، باید نکاتی را رعایت کنید که این روند را برای او ساده و لذت بخش کنید.

آماده سازی برای رمضان

  • برای کودک شرح دهید که به چه دلیل روزه می گیرد و پاداش این کار چیست. کودک تنها زمانی که به درک کاملی از روزه گرفتن می رسد می تواند درست روزه بگیرد. برایش توضیح دهید که روزه آداب مخصوص خود از جمله درست رفتار کردن، کمک به نیازمندان، پرهیز از گفتن حرف های نادرست و تجربه ای معنوی است.
  • روزه کله گنجشکی مخصوص کودکان تا قبل از سن تکلیف است و تنها برای آماده سازی آن‌ها و آشنایی با آداب روزه داری می‌باشد؛ بدین گونه که کودک پس از نماز صبح تا بعد از نماز ظهر نباید چیزی بخورد و در زمان اذان دوباره چیزی خورده و تا بعد از اذان مغرب با بزرگ‌ترها افطار کند.
  • برای تشویق فرزندتان با شروع تمرین عملی روزه گرفتن، شور و شوق خویش را با آغاز ماه مبارک و اوقات افطار ابراز نمایید.
  • در کنار کتاب‏های غیرمذهبی، برایش کتب داستان دینی بخرید.
  • در آموزش روزه باید توانایی جسمانی کودک را در نظر گرفت. با گذشت زمان، به تدریج که توانایی فرزندتان بیشتر می‌شود، مدت بیشتری را هم روزه میگیرد تا جایی که پس از چند سال به راحتی میتواند تمام روز را روزه بگیرد.

توصیه های روزه داری

  • فرزند خود را زودتر بخوابانید تا مطمئن شوید هنگام سحر سر وقت بیدار می شود. کودکان بدون وعده سحری نباید روزه بگیرند.
  • سحر باید حاوی غذاهای سالم پر انرژی مانند شیر و تخم مرغ باشد. برای فرزندتان آب میوه تازه یا دیگر نوشیدنی های سالم تهیه کنید تا آب بدنشان تمام روز تامین بماند. مصرف میوه و سبزیجات نیز بسیار مهم است.
  • استفاده از مقادیر فراوان قندهای ساده که در غذاهایی مانند زولبیا و بامیه، شربت هایی که با شکر سفید شیرین شده اند و دیگر شیرینی های مصنوعی به کار می روند در وعده سحری موجب افت قند خون در اوایل روز می شود. 
  • چون حجم معده در این سنین کمتر از حجم معده بزرگسالان است حتما باید وعده شام را حداقل با فاصله دو ساعت و حداکثر سه ساعت پس از افطار میل کنند؛ همچنین حفظ تنوع و تعادل غذایی در وعده های افطار ، شام و سحری ضروری است.
  • طوری برنامه ریزی کنید که فرزندتان سحری را با آرامش بخورد نه با عجله. می توانید با تعریف کردن داستان هایی از روزه داری های خود این کار را برایشان لذت بخش تر نیز بکنید.
  • اجازه دهید فرزندتان بعد از سحر کمی دیرتر بخوابد. ۸ ساعت خواب و یک چرت روزانه به آنها کمک می کند راحت تر روز را بگذرانند.
  • روز را برایشان لذت بخش کنید، آنها را وارد فعالیت های خیر خواهانه، غذا دادن به فقرا و نماز خواندن با دیگر اعضای خانواده کنید.
  • فرزندتان را از ورزش ها و فعالیت های شدید منع کنید، چون در طول روزه داری باعث ضعیف و تشنه شدنشان می شود.
  • فرزند خود را در آماده کردن افطار شریک کنید. غذاها و دسرهای مورد علاقه شان را آماده کنید.
  • توصیه می شود که روزه خود را با خرما و آب باز کنید. غذاهای سرخ شده به همان اندازه تنقلات بی ارزش منع می شوند. غذاهای سرشار از قند و آردهای تصفیه شده نیز توصیه نمی شود. سوپ های خانگی می توانند به بدن مایعات، مواد معدنی و نمک برساند و از این نظر تامینش کند.
  • باید مواظب پرخوری کودک نیز باشید چون پرخوری تبدیل به عادت می شود.
  • برای تقویت گرایشات مذهبی، او را همراه خود به مجالس مذهبی، ختم قرآن و مراسم افطاری که از سوی اقوام برگزار می‌شود، ببرید.
  •  برای اینکه کودک با انگیزه بماند می توانید برای کامل کردن روزه هایش به او جایزه دهید.

 

دربارهنهال مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *